Lägre omsättning i e-handeln – men pandemieffekt håller i sig
Andelen av konsumenterna som e-handlar har sjunkit sedan fjolårets april, då siffran var 72 procent i jämförelse med årets 70 procent.
Men om blicken riktas mot pandemiåret 2020:s siffror så har andelen e-konsumenter ökat, enligt e-handelsindikatorn.
E-handelns omsättning minskar med 15 procent sedan april 2021. Totalt från januari till och med april i år har e-handelsomsättningen minskat med 14 procent jämfört med ifjol.
– E-handelns omsättning fortsätter att falla tillbaka från höga nivåer men ligger fortfarande markant högre än före pandemin. Jämför vi med januari och februari 2020 så är e-handelsomsättningen runt 70 procent högre i april 2022. Sjunkande tillväxttal jämfört med 2021 är dock det mest sannolika för resten av året, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i en kommentar.
Något annat som konstateras i indikatorn är att det genomsnittliga köpbeloppet för konsumenterna har minskat med 16 procent under april månad jämfört med fjolårets siffror.
– De lägre genomsnittliga köpbeloppen är fortsatt huvudförklaringen till nedgången i e-handelns omsättning, medan andelen av befolkningen som e-handlar i stort sett ligger kvar på de höga nivåer som rådde i början av pandemin. Det betyder att beteendeförändringen från pandemin än så länge kvarstår, men att man nu blandar mer mellan fysisk butikshandel och e-handel, säger Johan Davidson i ett pressmeddelande.