Ökad försäljning för Kjell & Company
Kjell & Companys bruttomarginal sjönk till 42,5 procent i det första kvartalet (45,4) då den bland annat pressades av en ökad priskonkurrens på marknaden.
Det framgår av delårsrapporten för första kvartalet.
Enligt bolaget har många aktörer i branschen haft höga lagernivåer som ett resultat av såväl förlängda försörjningskedjor som av en julhandel som påverkats av den höga smittspridning som tog fart i december.
”Detta har i sin tur lett till utförsäljningskampanjer med en påföljande marginalpress, i synnerhet inom externa varumärken. Vi arbetar aktivt för att stå emot detta i så stor utsträckning som möjligt, men behöver samtidigt ha en marknadsmässig prissättning för att vara relevanta på marknaden”, skriver bolaget.
I sitt vd-ord nämner Andreas Rylander att Kjell & Company inte längre ser någon nämnvärd pandemieffekt på verksamheten i Norden. Nedstängningarna i delar av Kina innebär däremot att bolagets inköpsorganisation i Shanghai påverkas i större utsträckning.
”Själva inköpen sker dock i andra delar av landet där smittläget sett bättre ut, och vi har hittills varit förskonade från någon större påverkan av våra försörjningskedjor”, skriver vd Andreas Rylander i rapporten.
Under kvartalet öppnade tre nya butiker varav två i Norge och en i Sverige.
Den 11 mars tillkännagavs att samarbetet med Circle K utökas till att även innefatta Norge och ska utvärderas genom sex pilotstationer.
Kjell & Company redovisar ett rörelseresultat på 19,8 miljoner kronor för det första kvartalet 2022 (22,8).
Justerad EBITA uppgick till 24,2 miljoner kronor (25,8).
Bruttomarginalen uppgick till 42,5 procent (45,4).
Nettoomsättningen uppgick till 615 miljoner kronor (474).Jämförbar tillväxt uppgick till 10,3 procent (8,9).