Styrkebesked för modehandeln – ökar med över 40 procent
Försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 43,2 procent i april jämfört med motsvarande månad i fjol. Även skohandeln hade medvind och ökade med 49,5 procent. Det framgår av Stilindex från Svensk Handel.
– Vi gläds åt att modehandeln, för tredje månaden i rad, uppvisar positiva siffror. Det är för många en välbehövlig återhämtning efter de stora tapp som skedde i samband med pandemin. Det uppdämda behovet av att köpa nya klädesplagg och skor som vi tidigare talat om ser vi nu effekterna av, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i en kommentar.
När försäljningen jämförs med april månad före pandemin, 2019, ökar försäljningen i modehandeln med 4,9 procent. Skobutikerna är dock inte ikapp. Försäljningen backar med 22,8 procent.
Den totala försäljningen från januari till april i år uppgår till 29,1 procent för klädbutikerna medan skohandeln ökar 19,8 procent jämfört med motsvarande period 2021. När försäljningen jämförs med motsvarande period 2019 backar klädbutikerna med -0,1 procent och skobutikerna med -26,5 procent.
Det finns fortsatt orosmoln som riskerar att dämpa efterfrågan.
– Högre kostnader till följd av bland annat ökade priser på råvaror och transporter riskerar att sakta ned den starka återhämtning vi nu ser. Men vi tror också att många nu kommer att uppdatera sina garderober inför kommande skolavslutningar och andra högtider, vilket bådar gott för handeln, säger Mats Hedenström.
Butiker och e-handel | April 2022-2021 | April 2022-2019 | Ackumulerat 2022/2021 | Ackumulerat | 2022/2019
Kläder | 43,2 % |
4,9 % | 29,1 % | - 0,1 % |
Skor | 49,5 % | - 22,8 % | 19,8 % | - 26,5 % |
Källa: Svensk Handel