Uppåt för Clas Ohlson under april
Clas Ohlsons totala försäljning steg med 17 procent under april.
Analytikerna hade i snitt väntat sig en ökning på 12,6 procent, enligt Infronts sammanställning av fem estimat. Den organiska försäljningen steg med 14 procent.
Här låg konsensus på +10,0 procent. Clas Ohlsons onlineförsäljning minskade med 29 procent under månaden, mot väntade -12,2 procent.
Precis som i mars präglas jämförelsetalen för e-handel i april av att stora delar av det norska butiksnätet förra året var stängt till följd av restriktioner. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 229 (228).
– Vi har under månaden träffat rätt i vårt kunderbjudande, exempelvis med en lyckad satsning på vårt sortiment av solcellsbelysning. Dessutom har vi fortsatt att investera i kampanjer och marknadsföring för att driva tillväxt och ser goda resultat av detta arbete, inte minst på den finska marknaden, skriver vd Niklas Carlsson.
I Sverige var försäljningen 9 procent upp. Organiskt steg försäljningen i Norge med 20 procent, i Finland var den upp 11 procent och regionen Utanför Norden visade en minskning på 18 procent.