Fler kunder men lägre försäljning än väntat för Zalando
Nätmodehandlaren Zalando omsatte 2 205 miljoner euro under årets första kvartal, motsvarande en försäljningstillväxt på -1,5 procent.
Snittestimatet av 13 analytikers prognoser, som Infront sammanställt inför rapporten, låg på en omsättning på 2 281 miljoner euro och en försäljningstillväxt på +1,9 procent.
Zalandos justerade rörelseresultat uppgick till -52 miljoner euro. Analytikernas snittestimat var ett justerat rörelseresultat på -44,9 miljoner euro. Antal aktiva kunder ökade till 48,8 miljoner under kvartalet, en uppgång med 17 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Under kvartalet steg antalet order med 4 procent till 58 miljoner order.
Den genomsnittliga kundkorgen, alltså hur mycket varje handlande kund köpte för i snitt, minskade under kvartalet med 2 procent till 56,5 euro.
I fjol nådde den tyska modeaktören över 10 miljarder euro i omsättning.
Zalando siktar på att nå den nedre delen i de prognosintervall som tidigare lämnats för helåret 2022. Det framgår också av delårsrapporten.
Zalandos prognoser är att GMV-försäljningen, gross merchandise value, ska öka med 16-23 procent och att intäktstillväxten under 2022 spås bli 12-19 procent.
Inför rapporten räknade analytikerna i snitt med en tillväxt för GMV-försäljningen på 17,3 procent och en intäktstillväxt på 13,5 procent, enligt Infront.
Det justerade rörelseresultatet väntas uppgår till 430-510 miljoner euro helåret 2022. Inför rapporten räknade analytikerna i snitt med ett justerat rörelseresultat på 439 miljoner euro, enligt Infront. "Gross merchandise value" är ett mått på värdet på produkter sålda via Zalandos plattform, inklusive moms.