23948sdkhjf

Fler kunder men lägre försäljning än väntat för Zalando

Utmanande första kvartal för Zalando.

Nätmodehandlaren Zalando omsatte 2 205 miljoner euro under årets första kvartal, motsvarande en försäljningstillväxt på -1,5 procent.

Snittestimatet av 13 analytikers prognoser, som Infront sammanställt inför rapporten, låg på en omsättning på 2 281 miljoner euro och en försäljningstillväxt på +1,9 procent.

Zalandos justerade rörelseresultat uppgick till -52 miljoner euro. Analytikernas snittestimat var ett justerat rörelseresultat på -44,9 miljoner euro. Antal aktiva kunder ökade till 48,8 miljoner under kvartalet, en uppgång med 17 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Under kvartalet steg antalet order med 4 procent till 58 miljoner order.

Den genomsnittliga kundkorgen, alltså hur mycket varje handlande kund köpte för i snitt, minskade under kvartalet med 2 procent till 56,5 euro.

I fjol nådde den tyska modeaktören över 10 miljarder euro i omsättning

Zalando siktar på att nå den nedre delen i de prognosintervall som tidigare lämnats för helåret 2022. Det framgår också av delårsrapporten.

Zalandos prognoser är att GMV-försäljningen, gross merchandise value, ska öka med 16-23 procent och att intäktstillväxten under 2022 spås bli 12-19 procent.

Inför rapporten räknade analytikerna i snitt med en tillväxt för GMV-försäljningen på 17,3 procent och en intäktstillväxt på 13,5 procent, enligt Infront.

Det justerade rörelseresultatet väntas uppgår till 430-510 miljoner euro helåret 2022. Inför rapporten räknade analytikerna i snitt med ett justerat rörelseresultat på 439 miljoner euro, enligt Infront. "Gross merchandise value" är ett mått på värdet på produkter sålda via Zalandos plattform, inklusive moms.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095