Desenios omsättning sjunker kraftigt
Desenio, som säljer väggkonst på nätet, redovisar ett justerat ebita-resultat på 36,5 miljoner kronor för det första kvartalet 2022 (91,6).
Den justerade ebita-marginalen blev 12,7 procent (22,8). Nettoomsättningen uppgick till 288 miljoner kronor (402). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -48,8 miljoner kronor (30,5).
"I början av första kvartalet fortsatte det positiva momentumet i försäljningen från andra halvan av fjärde kvartalet 2021 men dämpades i slutet av februari", kommenterar Desenio.
Enligt bolaget dämpades uppgången i samband med Rysslands invasion av Ukraina.
– I slutet av kvartalet steg dock volymerna igen, men i en förändrad omvärld med lägre fokus på konsumtion medförde det en marknad med kortsiktiga investeringar i marknadsföring för att driva onlineförsäljning. Vi har navigerat väl i den här miljön och baserat våra beslut på starka och pålitliga datapunkter om konsumenternas preferenser och beteende", skriver vd Fredrik Palm.