23948sdkhjf

Sporthandeln tappade under första kvartalet

Enligt Sportindex minskar försäljningen av sportkläder och utrustning i såväl fysiska butiker som i e-handeln.

Under det första kvartalet 2022 har sporthandeln minskat med 9,6 procent sedan föregående år, enligt sportindex som tas fram av branschorganisationen Svenskt Sportforum.  

Butiksförsäljningen minskade med 9,3 procent och e-handeln gick bakåt med 16,5 procent.  

Klädförsäljningen gick ner med 10,7 procent och den negativa tillväxten för kläder hänger enligt branschorganisationen ihop med starka tillväxttal för outdoor, kvartalets största kategori, i november (36,6 procent) och december (55,3 procent) i fjol. Ökningar som då ska ha dämpat tillväxten under inledningen av innevarande år.

Försäljningen av skor minskade med 4,4 procent. ”Den starkast bidragande faktorn till nedgången är den viktiga vinterkategorin outdoor/kängor som tappade -34,1 procent under perioden”, uppger branschorganisationen i rapporten.

Försäljningen av utrustning backade med hela 15,2 procent.

Sporthandelns e-handelsandel kvarstår på 18 procent vilket är samma andel som i fjol. 

Detaljhandeln är i stark förändring, och det gäller inte minst vår bransch. Pandemins effekter börjar klinga av och vi går in i ett nytt läge, men detta nya läge för med sig nya utmaningar. En nyckel till att möta dessa utmaningar är att ha tillförlitlig statistik som beslutsunderlag. Tillsammans tar vi genom Sportindex därmed ansvar över branschens framtid och skapar förutsättningarna för en god utveckling i sporthandeln, säger Claes Forsberg, vd för Svenskt sportforum i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062