Stark start för Byggmax
Året har börjat starkt för Byggmax, med fortsatt ökade marknadsandelar i en god marknad, skriver vd Mattias Ankarberg i delårsrapporten.
–Och det är nu tydligt att gör-det-själv-marknaden har stabiliserats på en ny högre nivå än före pandemin. I tillägg accelererar konsumenters skifte mot lågpris i en omvärldssituation med högre priser, vilket gynnar Byggmax, fortsätter vd:n.
Byggmax försäljning ökade med 14 procent i det första kvartalet, detta enligt vd:n . Nettoomsättningen uppgick till 1 271 miljoner kronor (1 111).
– Trots att vi möter exceptionella jämförelsetal från förra årets pandemipåverkade första halvår".
Kvartalets bruttomarginal steg till 35,5 procent (33,9).
Ökningen berodde framför allt på en förbättrad produktmix men även kostnadskontrollen var fortsatt god, påpekar Mattias Ankarberg.
– Ökningen i kostnader fortsatte drivas av förvärv och nya butiker. I kvartalet påverkades kostnaderna även av rekordmånga butiksuppgraderingar, högre elpriser och valutaeffekter, skriver han.
Rörelseresultatet försämrades till -18 miljoner kronor (-2). Kostnaderna för personal och övriga kostnader ökade med 69 miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Ökningen drevs huvudsakligen av kostnader för nya samt förvärvade verksamheter som för första kvartalet uppgick till 50 miljoner (21).
De jämförbara kostnaderna, det vill säga kostnader exklusive nya butiker och förvärvade verksamheter, ökade med 19 miljoner kronor (9). I det första kvartalet uppgraderades 25 butiker till Butik 3.0, ett butikskoncept som adderar cirka 6 procent försäljning per butik.
Butik 3.0 utgör nu 81 procent av butiksportföljen (148 av 182 butiker) jämfört med 46 procent för ett år sedan.
– Under 2022 fortsätter vår rekordhöga aktivitetsnivå för att uppgradera butiker, utöka vår e-handel, öppna nya butiker, och vid rätt tillfälle genomföra tilläggsförvärv, skriver Mattias Ankarberg.