Boozt blir delägare i liveshoppingbolag
E-handlaren Boozt förvärvar 30 procent av aktierna i det danska företaget Liveshopper som levererar liveshoppinglösningar, enligt ett pressmeddelande. Köpet uppgår till ett tvåsiffrigt miljonbelopp.
Liveshopping fick ett uppsving under pandemin och fortsätter att växa. Boozt lutar sig mot siffror från konsultbolaget McKinsey som visar att e-handelsförsäljning som genereras av liveshopping kommer att stå för mellan 10 procent och 20 procent av all e-handel år 2026.
Boozt har egen erfarenhet av liveshoppingevenemang under de senaste åren. Förvärvet av Liveshopper ser bolaget som ett sätt att vidareutveckla formatet.
– [...] Vi tror att liveshopping kommer att vara en stark konkurrensparameter i framtidens e-handel. Vi ser stora möjligheter att skapa närmare band med våra kunder, mellan våra kunder och varumärken, och vi ser en spännande potential i att erbjuda ett brett utbud av liveshoppingmöjligheter till våra många varumärkespartner. En potential som vi ser fram emot att vidareutveckla tillsammans med teamet hos Liveshopper, säger Peter G. Jørgensen, kommersiell chef och medgrundare av Boozt.