Stark uppgång för klädhandeln i mars
Försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 35,9 procent i mars jämfört med samma månad föregående år. Skoförsäljningen ökade med 49,6 procent. Det framgår av Stilindex från Svensk Handel.
Jämfört med före pandemin, mars 2019, var ökningen för klädförsäljningen 8,0 procent. Skohandeln däremot halkar efter och backade med –12,9 procent.
Att vårens kollektioner har nått butikerna har gynnat försäljningen försäljningen.
– Vi kan konstatera att föregående månads positiva siffror inte var en tillfällighet, utan att modehandeln nu på allvar verkar återhämta sig efter mer än två oerhört tuffa år. Det finns ett behov av att uppdatera garderoben när allt fler återgår till kontorsarbete och sociala aktiviteter, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Samtidigt flaggar Mats Hedenström för en del osäkerhetsfaktorer framöver.
– Omvärldsläget påverkar branschen. Förseningar från Asien och dyra fraktpriser, i kombination med pandemisituationen i Kina och Rysslands krig mot Ukraina är något som oroar våra medlemmar, avslutar Mats Hedenström.
Butiker och e-handel | Mars 2022-2021 | Mars 2022-2019 | Ackumulerat 2022/2021 | Ackumulerat | 2022/2019
Kläder | 35,9 % |
8,0 % | 23,6 % | -2,3 % |
Skor | 49,6 % | -12,9 % | 8,3 % | -28,3 % |
Källa: Svensk Handel