H&M vände till vinst
Modebolagets omsättning under första kvartalet, december 2021 till februari i år, ökade med 23 procent till 49 166 miljoner kronor jämfört med 40 060 miljoner under motsvarande period för ett år sedan.
Det framgår av bolagets kvartalsrapport som släpptes i dag, torsdag.
Rörelseresultatet ökade till 458 miljoner kronor jämfört med –1 128 miljoner, vilket ger en rörelsemarginal om 0,9 procent jämfört med –2,8 procent. Bolaget uppger även rörelsemarginalen under de rullande tolv månader som uppgår till 8,1 procent (-0,4). Bruttoresultatet ökade till 24 260 miljoner kronor (19 057), och som motsvarar en bruttomarginal om 49,3 procent (47,6).
Enligt kvartalsrapporten ökade andelen fullprisförsäljning. Men fortfarande dröjer sig effekterna av pandemin kvar på många av koncernens stora marknader, vilket påverkade försäljningen negativt. Resultatet påverkades även av ökade tillväxtrelaterade satsningar inom främst tech och varuförsörjningskedjan, står det i rapporten.
H&M håller fortsatt stängt i Ryssland, Belarus och Ukraina, vilket berör 185 butiker och onlineförsäljningen i Ryssland.
”Vi är djupt oroade över kriget i Ukraina och vi följer utvecklingen noga", skriver H&M:s vd Helena Helmersson i en kommentar. ”Vi sluter upp bakom alla runt om i världen som vädjar om fred. Återigen måste vi vara flexibla och agera snabbt utifrån de ändrade förutsättningarna”, säger hon vidare.
I mars öppnades den första H&M-butiken i Kambodja via franchise. Fler nya marknader väntar i år för bolaget: Ecuador, Kosovo och Nordmakedonien och Costa Rica och Guatemala via franchise. Nästa år är planen att öppna i Albanien.