23948sdkhjf

Ökad onlineshopping i spåren av pandemin

Att pandemin har påverkat konsumenternas vanor står klart i en undersökning från mobilitetsföretaget Soti.

Konsumenter har vallfärdat från butiker till onlinehandel under de senaste åren, och inte minst under pandemin.

I en ny undersökning från Soti uppger var femte svensk att den har ökat antalet onlineköp som man sedan har hämtat ut i butik och strax över 19 procent har ökat antalet onlineköp med leverans från sin lokala butik, skriver företaget i ett pressmeddelande.  

Men mest har onlineköp med leverans hem eller till ett postombud ökat med 35,7 procent. Ökningen är stor, men Sverige sticker inte ut i den globala uppåtgående onlinetrenden.  

Man kan enligt undersökningen räkna med att förändringarna i konsumenternas shoppingmönster kommer att bestå. 70 procent av svenskarna uppger att de kommer att fortsätta att handla online.  

– Resultatet av den här förändringen blir att kundernas beteende fortsätter att vara mer diversifierat, och då måste butikerna kunna erbjuda den valfriheten och flexibiliteten. Eftersom konsumenternas krav har ökat måste butiker och logistikföretag vara rustade för att på bästa sätt kunna identifiera och hantera problem för att ge en tillförlitlig, effektiv och förbättrad kundupplevelse, säger Stefan Spendrup på Soti i en kommentar.  

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.423