Zoobutikskedjan förvärvar fler franchisebutiker
Sedan 2014 har Arken Zoo haft en strategi om att driva butikerna i egen regi och därmed gått ifrån affärsidén om att vara en franchisekedja. Detta också för att kunna nyttja och effektivisera den samverkan som finns inom ägaren Musti Group, uppger kedjan.
Under de senaste två åren har Arken Zoo förvärvat franchisebutiker och har gått från 28 franschisedrivna enheter till för närvarande 6 franchisebutiker.
Målet är att hantera hela Arken Zoos butiksnät centralt.
”Som ett led i Arken Zoos strategiska beslut att fortsätta sin verksamhet genom egenägda butiker har man beslutat att verksamheten i de befintliga entreprenörsdrivna butikerna ska överföras till Arken Zoo i sin helhet. Detta är för att säkerställa att kunderna får en helhetslösning och upplevelse som är sammanhängande oavsett butik eller besök på arkenzoo.se”, heter det i ett pressmeddelande.
– Vi är djupt imponerade över det arbete som har gjorts av våra franchisetagare och vill bygga vidare på det med kunden i fokus. Det här steget tar vi för att infria kundlöftet på ett entydigt sätt. Samma kundupplevelse var än i landet man än besöker oss eller om man handlar på arkenzoo.se är vårt mål. Den framtida driften av de befintliga franchisebutikerna som en del av vårt butiksnät kommer också att möjliggöra utveckling av butikens personal, urval och system i linje med andra butiker, säger landschef Daniel Pettersson i en kommentar.
Strategin ska nu fullföljas under innevarande år. Zookedjan omfattar drygt 100 butiker samt e-handel i Sverige. I börsnoterade finska Musti Group finns 312 butiker i Sverige, Finland och Norge och därtill ingår varumärkena Djurkompaniet och e-handlaren Vetzoo, tidigare Animail, i koncernen.