Clas Ohlsons vd: Håller fast vid målet att växa 5 procent
Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström känner sig trygg med att bolaget även framöver ska kunna parera ökade inköpskostnader men det kommer krävas hårt arbete för att hålla en stabil bruttomarginal.
Det säger han i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt efter onsdagsmorgonens delårsrapport.
Bruttomarginalen i det tredje kvartalet (november-januari) ökade till 41,5 procent, jämfört med 41,3 procent motsvarande period året innan. Valutaeffekter påverkade positivt medan produktmix och högre kampanjintensitet tyngde.
Hur ser risken ut för att bruttomarginalen pressas framöver?
– Vår ambition är att bibehålla. Men det är en osäker makrovärd som kan ge en fortsatt indirekt påverkan på oljepriset och värdekedjor. Vi är väldigt fokuserade på att följa utvecklingen och hela tiden parera. Ser man på vår förmåga hittills så är jag trygg i vår förmåga även framåt, men det kommer att vara hårt jobb få det att fortsätta att vara stabilt, säger Kristofer Tonström.
Hur har kvartalet påverkats av restriktioner?
– Två av tre månader var det restriktioner, både i december och januari, och även lite i november i Norge och Finland. Så det har påverkats av restriktioner men även av en allmänt hög sjukfrånvaro från både personal och kunder som var hemma i januari, säger Kristofer Tonström.
Hur normaliserat skulle du säga att kundernas beteendeblivit?
– Vi ser en gradvis återöppning när restriktionerna släppt, men ingen ketchupeffekt. Givet att vi har många av våra fysiska butiker i vanligtvis högtrafiklägen så är vi beroende av en återgång till arbetsplatser. Vår hypotes är ju att det kommer bli öppnare men vi planerar samtidigt för att vi ska kunna hantera lägre trafik över tid till de fysiska butikerna och då handlar det om att sälja mer till de kunder som kommer.
Konverteringsgraden i bolagets e-handel fortsatte att öka under det tredje kvartalet, med en särskilt god utveckling i Norge och Finland, enligt delårsrapporten.
Hur utvecklas konveteringsgraden i butikerna?
– Kundtrafiken total har varit ner i kvartalet och vi har ändå ökat försäljningen så vi har ökat konverteringen och även snittkvittot i den fysiska butiken, kommenterar vd:n.
Vad är det viktigaste ni gör för att öka konverteringsgraden i butikerna?
– Det handlar verkligen om sortimentet. Ju mer relevanta vi kan vara med kategorier, rätt bredd, rätt erbjudande och rätt pris så driver det att kunderna hittar det de letar efter. Det kommer att vara avgörande både i de fysiska butikerna och online, säger Kristofer Tonström och tillägger att det definitivt är bolagets fokus att konverteringsgraden ska fortsätta att öka.
Clas Ohlson satte för några år sedan upp femårsmål som sträcker sig till och med verksamhetsåret 2023/2024. Rörelsemarginalen ska ligga på 6-8 procent och den organiska försäljningstillväxten ska öka i snitt 5 procent per år.
Bolaget ligger bra till sett till marginalmålet med ett utfall på 7,8 procent på rullande tolv månader. Den organiska tillväxten däremot har så här långt inte nått målnivån och för de första nio månader i verksamhetsåret 2021/2022 var tillväxten 2 procent.
För ett år sedan uppgav vd:n att han inte funderade på att ändra målen inför det verksamhetsår som Clas Ohlson nu är inne i som löper ut om några månader, men att det efter det var naturligt att se över målen.
Hur långt gången är processen att se över målen?
– Vi håller fast vid målen och tror att de är realistiska. Vi har en kapitalmarknadsdag i samband med rapporten för det fjärde kvartalet där vi pratar lite mer om det kommande året. Men vi ser definitivt att vårt mål är fortsatt att växa 5 procent även de kommande tolv månaderna. Vi växer steg för steg, vi är inte där än, men det är mitt största fokus och min största prioritet att lyckas med det, säger Kristofer Tonström.