Lyko startar egen reklamstudio via förvärv
Skönhetsaktören Lyko startar en egen inhousebyrå, Lyko Studio. Det sker genom att förvärva produktionsdelen av reklambyrån Honesty.
– Vi växlar upp kommunikationen på alla fronter nu, genom vårt nya samarbete med Åkestam Holst men också genom en storsatsning på vår inhouse, säger Kalle Eliason, CMO på Lyko.
Lyko Group AB har via sitt dotterbolag förvärvat produktionsdelen av bolagets tidigare reklambyrå Honesty. Förvärvet omfattar bland annat en fullt utrustad studo på Södermalm i Stockholm där alla produktioner av Lykos koncept Your Beauty Playground har producerats. Den nya inhousebyrån har döpts till Lyko Studio.
– Vi behöver skapa mer och bättre innehåll i snabb takt för de över 1 000 varumärken vi säljer och för våra egna varumärken som Make Up Store, Pusher, Watercloud, Grazette med flera. Vi har en stark och växande inhouse idag och med det här förvärvet lyfter vi det till en ny nivå, säger Kalle Eliason.
All personal på Honesty kommer erbjudas anställning hos Lyko. Grundarna Walter Naeslund och Julia Anjou kommer under tre månader att säkerställa onboarding. Tillträde sker den första april.
– Den resan vi gjort med Lyko har blivit en milstolpe både för Honesty och för min egen karriär. Den här affären blir ett nytt steg på den resan. Under våren ska vi hjälpa Anna Edin och hennes team att bygga Lyko Studio till en unik inhousebyrå i rekordfart, säger Walter Naeslund, vd för Honesty.