Ökad omsättning och lönsamhet för Björn Borg
Klädbolaget Björn Borg redovisar ett rörelseresultat 10,0 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2021 (6,5).
Nettoomsättningen uppgick till 181 miljoner kronor (160), en ökning med 12,6 procent. Produktområdet underkläder uppvisade en ökad försäljning om 22 procent medan sportkläder minskade med 5 procent.
Nettoomsättningen för egen e-handel och e-tailers uppgick till 63,0 miljoner kronor (57,5), en ökning om 9,6 procent.
Bruttomarginalen uppgick till 53,1 procent och till 54,2 procent rensat för valutaeffekter (56,6).
”Minskningen förklaras främst av ökade fraktkostnader under kvartalet, där dock ett generellt större lönsamhetsfokus i grossistverksamheten samt att egen e-handel, som har en högre lönsamhet tagit en större andel av totalen, haft motsatt positiv effekt”, skriver bolaget i sin rapport.