”Intelligenta leveranser leder vägen till förbättrad omnishopping”
Restriktionerna slopas och Sverige öppnar upp igen. Begränsade öppettider och nedstängningar hindrade aldrig konsumenter från att shoppa; bara hur vi gör det. Plötsligt kunde vi handla allt mer online, via telefon, genom click & collect och virtuellt. Resultatet? Omnikanalshopping blev glödhett.
Konsumentbeteendet förändrades i snabbare takt än någon kunnat förutspå, och återförsäljare anpassade sig snabbt. Men trots innovativa system som infördes för att tackla omständigheterna, gick många branscher länkade till e-handeln på knäna.
Vi såg störningar i försörjningskedjor, postoperatörer som kämpade och ofta avsaknad av nödvändig programvaru-infrastruktur för att övervinna utmaningarna. Många var företagen som såg sig om efter holistiska lösningar – och visst bidrog det till en tacksam utveckling. Men fler framsteg finns att göra inom såväl e-handel som butikshandel, och det är intelligenta leveranser som leder vägen genom att förse producenter, transportörer och återförsäljare med effektiva lösningar.
Allt fler börjar komma till insikten att mjukvarusystem är en nödvändighet för att organisera leveranser effektivt. Inom e-handeln förändras och varierar behoven ständigt. One-size-fits-all funkar helt enkelt inte. Därför är flexibla lösningar och allt-i-ett-plattformar A och O. I synnerhet för att förbättra den allt viktigare omnishopping-upplevelsen.
Hållbarhet och effektivitet
För att möta ökande krav på hållbarhet från både konsument- och B2B-marknaden, fokuserar många återförsäljare och e-handelsföretag på CSR och hantering av försörjningskedjor. Detta genom implementering av effektiv planering för produktion och leverans. På samma spår håller ESG (Environment, Sustainability and Governance) på att bli ett nyckelmått för företag. De med bra (bättre) hållbarhetsbetyg attraherar investerare, vilket bekräftar hur viktig den gröna statusen är.
Problemet är att återförsäljare ofta inte är helt införstådda i vilka effekter deras leveranskedja har på deras ESG-betyg, och de har många gånger svårt att mäta det. När det kommer till efter köp-upplevelser och last mile-leveranser blir det hela ännu krångligare. Men även om mätning av utsläpp i försörjningskedjan är komplicerat är statistiken grundläggande för att företag ska kunna arbeta mot sina mål om nettonoll.
Oavsett metod för mätning, finns enkla men värdefulla steg att ta för uppstädning av produktion och leverans. Ett av de mest effektiva sätten för att skära ner på bränslekostnader och eliminera koldioxidutsläpp, är ruttoptimering. Detta framgår även i Trafikanalys rapport, som visar hur digitalisering fått en framstående plats i diskursen om godstransporter då det möjliggör lägre klimatavtryck.
Användning av AI för optimering + BPM-verktyg
Tillbaka till omni. Allt fler konsumenter “shoppar” online innan de går till butiken. Detta tydliggör vikten av att ha system och mjukvara som pratar med varandra. Användningen av AI förbättrar inte bara kvaliteten på omnikanalupplevelsen, utan gör det möjligt för återförsäljare att leverera bättre tjänster till lägre kostnader. För sammanvävnad av shoppingupplevelsen online och offline är det AI som banar vägen.
Användningen av BPM-verktyg (Business Performance Management) har också blivit en integrerad del av att optimera affärsprocesser. Dessa hjälper till att automatisera arbetsflöden med målet att förbättra effektivitet och prestationstakt, samtidigt som fel i produktion och leveranssystem minimeras. En del BPM-motorer hjälper exempelvis till med mobilitet i logistiken, och möjliggör större synlighet och transparens med stöd av artificiell intelligens och maskininlärningsalgoritmer.
Med schemaläggning av butikshämtningar, säkerställning av tidsbundna leveranser och returer, förbättrar BPM-motorer e-handelsföretag och återförsäljares effektivitet. De hjälper också till med ruttoptimering, livespårning och prediktiv analys såsom fördröjningsberäkning, och möjliggör därmed den transparens återförsäljare och e-handelsföretag inte bara söker, utan behöver.
Sömlös mjukvaruintegration
Att erbjuda konsumenten flexibla lösningar och realtidsspårning är ett effektivt sätt genom vilket butikshandeln och e-handeln kan förbättra sista milen-upplevelser. Det centrala är att leverera varor så snabbt som möjligt med hänsyn till miljön, samtidigt som företagets kostnader minimeras.
Men för att kunna ge konsumenter möjligheten att ändra leveransplats eller tid krävs innovation och anpassning av verksamhet och tjänster. AI-lösningar och flexibel teknik möjliggör den effektivitet och transparens som marknaden efterfrågar. Och genom att ta de rätta stegen mot integrering av intelligenta leveranshanteringssystem, kan återförsäljare fullända konsumenters omnishopping-upplevelse.
John Rothmann Klit, senior account executive på Fareye
Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.