Så utvecklades e-handeln för branscherna under 2021
När E-barometern summerar utvecklingen för 2021 finns en tydlig vinnarbransch: Dagligvaruhandeln. Trots fraktkaos, obalans i leveranskedjor och brist på varor växte dagligvaruhandelns e-handel med 35 procent. Bäst gick det i början av året, med tresiffriga tillväxttal under första kvartalet. Därefter föll försäljningen till 3 procent under Q3 och minustillväxt under Q4. Trots en sämre avslutning på året expanderar flera aktörer nu sin näthandel. Under december 2021 slog Axfoodägda mat.se exempelvis ihop sig med mathem.se. Samtidigt som Coop expanderade sin näthandel med ett pilotprojekt i Stockholm.
En annan bransch som gick bra under 2021 är möbel och heminredning som ökade sin e-handelstillväxt med 27 procent. Även hemelektronikbranschen, vars e-handel redan 2020 uppgick till 43 procent, såg en årstillväxt om 23 procent under förra året. Mer än hälften av hemelektroniks totala omsättning kommer nu från e-handeln.
Modebranschen som drabbats hårt av minskade butiksbesök under pandemin såg en årstillväxt om 17 procent för e-handeln, då många konsumenter valde att shoppa mode på nätet, i stället för i butik.
Näthandeln med apoteksprodukter stod under 2021 för 19 procent av den totala apotekshandeln, för fem år sedan var motsvarande siffra ungefär fyra procent.
Apoteket, Apotek Hjärtat och Kronans Apotek var några av de aktörer som ökade mest i popularitet förra året, enligt E-barometern. Även här anges pandemin som en anledning till den ökade e-handeln, men inte den enda. Att handla apoteksprodukter på nätet har varit en pågående trend de senaste åren.