Två byggkedjor på förstaplatsen som mest kända
För första gången sedan 2014 då Prognoscentret började mäta Brand Equity för Sveriges byggvarukedjor stoltserar Bauhaus inte ensam i toppen.
I den senaste mätningen som genomfördes i december 2021 delas förstaplatsen med Byggmax.
På tredje plats placerar sig XL-Bygg, tätt följt av K-Rauta och Beijer Byggmaterial.
– De två kedjorna i toppen har lite olika profiler. Byggmax har etablerat sig som en lågprisaktör med stark lokal närvaro, medan Bauhaus har ett mindre antal stora butiker spridda över landet. Kännedomen är hög för båda varumärkena men sett till kvalitet så ligger Bauhaus något högre enligt konsumenterna, säger Magnus Olsson, ansvarig för Prognoscentrets varumärkesmätningar.
Placering (Brand Equity inom parentes):
1. Byggmax (58)
1. Bauhaus (58)
2. XL-Bygg (49)
3. K-Rauta (48)
3. Beijer Byggmaterial (48)
4. Hornbach (42)
5. Bolist (32)
6. Woody (29)
Brand Equity-måttet bygger på fyra undersökta dimensioner; kännedom, association, kvalitet och lojalitet. Undersökningen genomförs två gånger per år mot ett representativt urval av allmänheten.
Mätningen visar också att Byggmax är det starkare varumärket bland män, medan Bauhaus toppar bland kvinnorna. Byggmax har en starkare ställning i landets norra och mellersta delar, medan Bauhaus är starkast i storstadsregionerna.