Cdon:s omsättning föll kraftigt efter bedrägerierna
E-handelsbolaget Cdon tappade omsättning och lönsamhet som en konsekvens av de uppsagda avtalen med bedrägliga handlare under Black Week. Vissa kategorier och handlare kompenserade till viss del men inte fullt ut och nu har bolaget vidtagit åtgärder och förbättrat de interna processerna. Det skriver vd Peter Kjellberg i rapporten för det fjärde kvartalet 2021.
Cdon:s nettoomsättning sjönk till 178 miljoner kronor i det fjärde kvartalet (261) medan rörelseresultatet minskade till -16,1 miljoner kronor (12,4). Enligt vd gick bolaget in i det fjärde kvartalet med bra fart som bromsades i samband med incidenten under Black Week då bolaget tvingades säga upp handlare på grund av bedrägerier.
Som en effekt av incidenten tog bolaget en engångskostnad om 20 miljoner kronor som belastade resultatet i perioden.
”Emedan andra handlare och kategorier kompenserade för delar av den förlorade försäljningen från de avslutade handlarna så görs förberedelserna för Black Week och jul månader i förväg”, skriver vd:n och konstaterar att med facit i hand så var bolaget inte förberett på en sådan händelse.
I det fjärde kvartalet växte GMV-försäljningen (”gross merchandise value”) med 6 procent medan den svenska e-handelsmarknaden växte med 16 procent i oktober, men minskade med omkring 25 procent i november och december.
”Jämfört med den svaga underliggande marknaden tog vi marknadsandelar trots de indirekta effekterna från avslutade kontrakt med handlare under kvartalet. Vi siktar på att växa i en hög takt och har en målsättning om en betydligt högre tillväxttakt”, skriver Peter Kjellberg.
Marknaden uppskattade inte utfallet i rapporten och aktien dök omkring 8 procent.