23948sdkhjf

Desenios försäljning sjönk

Desenio, som säljer väggkonst på nätet, redovisar ett ebita-resultat på 48 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2021 (93).

Rörelseresultatet minskade till 39 miljoner kronor (93) och rörelsemarginalen var 12,2 procent (27,5).

Nettoomsättningen sjönk till 319 miljoner kronor (338). Den organiska tillväxten uppgick till -30 procent (47).

Resultatet efter skatt backade till 15 miljoner kronor (65) och resultatet per aktie till 0:10 kronor (0:44).

”Den främsta orsaken till ebita-minskningen var upphävandet av Covid-19-restriktioner, vilket ledde till lägre efterfrågan under året. Dessutom var marknadsföringsutgifterna under 2020 låga på grund av stark efterfrågan”, skriver Desenio i delårsrapporten.

Ingen utdelning föreslås för helåret 2021. Anledningen är att kassaflödena var lägre än väntat under året, uppger väggkonstbolaget.

”Vi kommer att möta mycket utmanande jämförelsesiffror under det första kvartalet 2022 på grund av starka positiva Covid-relaterade effekter under föregående år. Även i början av det andra kvartalet möter vi utmanande jämförelsesiffror, men förväntar oss att våra operativa initiativ kommer att omvandlas till tvåsiffrig tillväxt under andra halvan av 2022”, skriver vd Fredrik Palm i bokslutsrapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063