23948sdkhjf

Bubbleroom renodlar affären och expanderar till fler marknader

Geografisk expansion och satsning på egna varumärken ska bana väg för fortsatt tillväxt och stärkt bruttomarginal under 2022, enligt bolagets vd Ville Kangasmuukko Nordström.

E-handelsbolagets nettoomsättning ökade med 4 procent till 399,2 miljoner kronor under helåret 2021 jämfört med 384,1 miljoner under motsvarande period 2020.

Rörelseresultatet, EBITDA, uppgick till –4,0 miljoner kronor jämfört med –6,5 miljoner 2020. 

Rörelsemarginalen uppgick till –1,0 procent (–1,7). Rensat för jämförelsestörande poster, vilket avser noteringen på Nasdaq i november, uppgår rörelseresultatet till –0,7 miljoner kronor (–5,7). Bruttomarginalen ökade till 61,7 procent jämfört med 56,7 procent. Det framgår av bolagets rapport som släpptes i dag, fredag – den första som noterat bolag.

Under fjärde kvartalet, oktober till december 2021, nådde Bubbleroom en omsättning på 125,8 miljoner kronor jämfört med 105,3 miljoner under motsvarande period 2020 en ökning med 19,4 procent. Justerat EBITDA-resultat uppgick till 0,7 miljoner kronor (2,3). Bruttomarginalen uppgick till 63,3 procent jämfört med 58,4 procent under motsvarande period 2020. Den högre bruttomarginalen förklaras av en ökad andel egna varumärken som utgjorde 63 procent av sortimentsmixen.

Under året har business to business-försäljningen stängts ner, uppger bolaget, vars fokus nu är att sälja direkt till konsument med en högre andel egen design. Som en del i den förflyttningen har Bubbleroom utökat sin inköpsorganisation.

Det är en tillfredsställd vd som kommenterar bokslutet när Bubbleroom nu är tillbaka på tillväxt.

– Jag är nöjd att kunna rapportera att Bubbleroom återigen är tillbaka på stark tillväxt och att vår transformation av bolaget att bli ett direct to consumer-bolag redan börjat resultera i högre försäljningsandel egen design och stärkt bruttomarginal, skriver Ville Kangasmuukko Nordström, i en kommentar.  

Under året kommer Bubbleroom att expandera till flera nya marknader. Planen är att rulla ut sortimentet i Belgien, Finland, Frankrike, Italien, Polen och Norge via Zalandos marknadsplats. 

Vår kapitalanskaffning på 144 miljoner kronor i samband med noteringen ger oss goda förutsättningar att ytterligare öka andelen egen design, stärka bruttomarginalen, accelerera vår geografiska expansion samt fortsätta investera i hållbarhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078