Sämre än väntat för modehandeln – skoförsäljningen rasar
Klädförsäljningen i januari, som omfattar fysisk handel samt e-handel, ökade med 10,7 procent jämfört med januari föregående år. Skohandelns utveckling gick däremot åt det motsatta hållet och minskade med 23,7 procent, enligt Svensk Handels Stilindex..
Jämförs försäljningen med 2019 års siffror hamnar modehandeln i ett dystrare läge. Klädhandeln minskar då med 18 procent och skohandeln med 45,4 procent.
Det är inte bara hemarbete som har präglat januari månad. Även extremt höga frånvarotal utmärker perioden. Karantänsreglerna har till och med tvingat butiker att periodvis hålla stängt, enligt Svensk Handel. Men även vädret har spelat in.
– Vintern är fortsatt tuff för många modehandlare. Utöver att restriktionerna legat som en våt filt över handeln har avsaknaden av rejält vinterväder i södra Sverige haft en negativ inverkan på framför allt försäljningen av skor, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, som trots nedslående siffror i januari tror på en ljusning.
– Nu öppnar Sverige upp. Folk återgår till kontorsarbete samtidigt som det finns ett uppdämt behov av att äntligen kunna umgås i större sociala sammanhang igen. Detta bådar gott för en hårt sargad modehandel, framför allt i våra stadskärnor. Pandemin har verkligen satt modehandeln på prov och kommande vår kommer att bli avgörande för många företag inom branschen.
Butiker och e-handel | Januari 2022-2021 | Januari 2022-2019 |
Kläder | 10,7 % |
–18,0 % |
Skor | –23,7 % | –45,4 % |
Källa: Svensk Handel