XXL tar ”betydande marknadsandelar” i Sverige
Under fjärde kvartalet 2021 levererade koncernen en tillväxt på 6 procent för samtliga marknader och ser nu en positiv utveckling framåt. Totalt slutade rörelseintäkterna under kvartalet på 2,7 miljarder norska kronor, vilket delvis härleds till goda vinterförhållanden samt förbättrad säsongsplanering och utförande. EBITDA uppgick till 403 miljoner norska kronor.
Särskilt bra har utvecklingen varit för den svenska verksamheten, som tagit marknadsandelar och haft goda framsteg genom initiativet ”Sverige Full Potential”.
– Jag är nöjd med utvecklingen i Sverige som haft en tillväxt på över 20 procent under kvartalet. Vi har tagit betydande marknadsandelar de senaste sex månaderna och jag tror att vi ser tidiga effekter av projektet ”Sverige Full Potential” som syftar till att förbättra vår lönsamhet, kommenterar vd Pål Wibe.
Trots stängda butiker, cykelkris och pandemi har XXL gjort sitt näst bästa år någonsin i Sverige och sitt bästa i Norge och Finland, sammanfattar Pål Wibe.
Framåt fortsätter koncernen sin satsning på e-handelstillväxt, målet är också att ta marknadsandelar i alla kanaler.
I linje med den befintliga strategin kommer XXL även att fortsätta investera i operativ effektivitet, selektiva nyöppningar av butiker, e-handelsplattform, befintliga butiker, infrastruktur och IT.