Clas Ohlson ökade försäljningen i januari
Jämfört med föregående år ökar Clas Ohlson sin försäljning under årets första månad med totalt sett 7 procent till 606 miljoner kronor. Samtidigt ökade den organiska försäljningen med 4 procent, uppger företaget i ett pressmeddelande.
Även online har försäljningen gått upp något jämfört med fjolåret och butiksbeståndet har ökat med två nya butiker sedan jämförelseperioden.
– De fortsatta restriktionerna medförde begränsad rörlighet i samhället i stort och minskad kundtrafik till våra butiker även under januari månad. Försäljningen online ökade med tre procent, vilket ska ses i ljuset av höga jämförelsetal då vi i fjol hade en ökning om 76 procent jämfört med 2020, säger Kristofer Tonström, vd och koncernchef.
För att parera den minskade kundtrafiken har företaget under januari, precis som i december 2021, investerat i marknadsaktiviteter, vilket förutom den direkta effekten under januari kan ge goda förutsättningar nu när restriktionerna försvinner, enligt Kristofer Tonström.