23948sdkhjf

Footway ökar omsättningen: ”Tufft, men vi är på rätt väg”

E-handelskoncernen Footway Group ökade omsättningen med 10 procent under fjärde kvartalet, enligt bolagets rapport som släpptes i dag, torsdag. Omsättningen uppgick till 431 miljoner kronor jämfört med 393 miljoner under motsvarande period 2020. Bolagets rörelseresultat, EBITA , uppgick till 15 miljoner kronor jämfört med 17 miljoner under motsvarande kvartal 2020. Under kvartalet lanserade Footway en ny racketsportbutik, Racketnow.com. 

Under helåret 2021 ökade omsättningen med 38 procent till 1 497 miljoner kronor jämfört med 1 089 miljoner för 2020. Tillväxten drivs av produktkategorier från Footways nya butiker som lanserades i november 2020 till januari 2021. Sverige är fortsatt den största marknaden för e-handelsbolaget med en omsättning på 716 miljoner kronor. Övriga nordiska marknader nådde en omsättning på 503 miljoner kronor medan övriga marknader omsatte 278 miljoner kronor. Footway finns på totalt 24 marknader. Rörelseresultatet för fjolåret uppgick till 6 miljoner kronor jämfört med 11 miljoner 2020.

– Under 2021 har vi fokuserat på att få strategiskt viktiga områden på plats och kontinuerligt optimerat vår multistoreplattform. Det har bitvis varit tufft, men vi är på rätt väg och går in i det nya året med hög kundnöjdhet, förbättrad funktionalitet och ett av Nordens största e-handelslager till vårt förfogande, säger bolagets vd och storägare Daniel Mühlbach, i en kommentar till bokslutet.  

I dag meddelade bolaget att det förvärvar Netlens.com, som är en nischad e-handlare för kontaktlinser och apoteksprodukter. Därmed adderar koncernen ett segment utanför sin nisch. 

– Det är ett strategiskt förvärv som markerar den första butiken med produkter bortom skor, kläder och sportartiklar. Vi kommer fortsätta följa vår tillväxtplan med ytterligare optimering, förbättrad logistik samt fler butiker och förvärv framåt, kommenterar Daniel Mühlbach. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069