Coop lanserar lågprisformatet Xtra – målet 70 butiker
Det nya butiksformatet Xtra har fått tillägget "en del av Coop". Det kommer att ha ett tydligt priserbjudande och finnas över hela landet. Målsättningen är att öppna 70 butiker under 2022.
Det var i augusti 2020 som Coop Väst först presenterade det nya butiksformatet. Nu meddelar Coop att pilottestet i sex butiker på olika platser i landet slagit så väl ut att det är dags att lansera formatet på bred bront.
– Vi är nöjda med testerna och den intrimning som gjorts av butiksformatet. Feedbacken från våra medlemmar och kunder som besökt våra pilotbutiker har varit väldigt positiv. När vi nu går in i nästa fas och ska öppna upp fler Xtra-butiker breddar vi vår kundbas och kan ge fler medlemmar och kunder ett bra alternativ som passar deras behov, säger Peter Nordman, försäljnings- och driftschef Coop Väst.
Det nya butiksformatet är en rymlig och bostadsnära butik som fokuserar på pris. Xtra är ett butikskoncept med eget sortiment, egen grafisk profil, egen kommunikation och egen butiksdrift.
– Vi har lyssnat på våra medlemmar, följt förändringarna i samhället och kommit fram till att ett butiksformat som Xtra behövs. Det finns plats för ett nytt butiksformat på den svenska dagligvarumarknaden som fokuserar på pris, erbjuder välkända varumärken till bra kvalitet och har ett starkt priserbjudande i en bostadsnära butik, säger Marie Nygren tf vd Coop Sverige.
Under pilotfasen har Coop samlat in data och kontinuerligt anpassat butiksformatet för att säkerställa ett riktigt bra erbjudande.
– Xtra har ett starkt priserbjudande med fokus på att alltid erbjuda schyssta priser på alla varor varje dag. Samtidigt tål vi att jämföras med andra konkurrenter, säger Ola Andersson, affärschef Xtra.