Så mycket steg Clas Ohlsons försäljning i december
Clas Ohlsons totala försäljning steg med 9 procent under december.
Analytikerna hade i snitt väntat sig +12,6 procent, enligt Infronts samanställning av fem estimat.
Den organiska försäljningen steg med 6 procent. Här låg konsensus på +10,4 procent.
Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 26 procent under månaden, mot väntade +24,0 procent.
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 230 (229).
Kundtrafiken till Clas Ohlsons butiker begränsades under december av restriktioner på samtliga av bolagets försäljningsmarknader, i synnerhet i Norge och i Finland.
"Vi fortsätter att parera för den volatila situationen i omvärlden genom att arbeta med sådant vi själva kan påverka. Under perioden såg vi att den goda kapacitet vi har i vårt logistiksystem gynnade e-handeln och att ökad kampanjintensitet och marknadsföring bidrog till försäljningstillväxt", skriver vd Kristofer Tonström.
I Sverige var försäljningen 12 procent upp i december. Organiskt steg försäljningen i Norge med 3 procent, i Finland var den ned 3 procent och regionen Utanför Norden visade en minskning på 1 procent.