Vd-skifte hos Odd Molly – värvar ny vd från Åhléns
Odd Molly Sveriges vd Jennie Högstedt Björk lämnar posten efter tre år. Hon har dock arbetat för modeföretaget, som i juli skiftade ägare när We are Spindye tog över modedelen, i tio år och arbetade mellan åren 2011 och 2018 som assortment manager och vice vd innan hon i augusti 2018 efterträdde Anna Attemark på vd-posten.
– Jag har kommit fram till att jag vill ha en lugnare tillvaro under en tid och planerar i nuläget inte att ha något stort operativt uppdrag, utan kommer kombinera styrelsearbete med viss konsultverksamhet. Det kändes som en naturlig tidpunkt att lämna över, då bolaget efter vårt omställningsarbete har en helt annan grund att stå på samt att fler möjligheter kommer att öppnas i samband med den nya koncernstrukturen med Best of Brands Group. Mitt engagemang för bolaget kvarstår och jag är väldigt glad över att Anna tackat ja till att ta över stafettpinnen för att med ny kraft leda Odd Molly till nya framgångar, säger Jennie Högstedt Björk, avgående vd i en kommentar.
Jennie Högstedt Björk har för närvarande och sedan två år tillbaka styrelseuppdrag för Swedish Bra, Miss Mary of Sweden och kvarstår i vd-rollen för Odd Molly rollen till nya vd:n Anna Lönnerstedt tillträder, vilket väntas ske under första kvartalet 2022.
– Jennie har varit en mycket omtyckt ledare som starkt bidragit till bolagets digitala omställning och att skapa organisation och processer för framtida framgång. Samtidigt är vi mycket nöjda över att ha rekryterat Anna Lönnerstedt, som med sin bakgrund och profil kommer att tillföra mycket värdefull erfarenhet och kompetens till Odd Molly, säger Christian Rasmussen, styrelseordförande i WRSD.
Nya vd:n Anna Lönnerstedt kommer närmast från posten som affärsområdeschef för mode och hem på Åhléns, där hon arbetat sedan oktober 2020, men har en längre bakgrund i modebranschen och har tidigare arbetat på ledande befattningar hos varumärken som Filippa K, J.Lindeberg och Gudrun Sjödén.
– Jag är hedrad att få det stora förtroendet att leda Odd Molly framåt och ser med glädje fram emot att ta vid ett modebolag som redan har kommit långt i sin digitala omställning. Att få driva vidare utvecklingen av bolaget och finslipa varumärkena tillsammans med kollegor, affärspartners och styrelse känns väldigt inspirerande, säger Anna Lönnerstedt, tillträdande vd i en kommentar.