23948sdkhjf

Inditex försäljning ökade i november

Spanska Inditex, som bland annat äger klädkedjorna Zara och Massimo Dutti, redovisar en försäljningsökning i lokala valutor på 33 procent för perioden 1 november till 10 december, jämfört med motsvarande period 2020.

Jämfört med motsvarande period 2019 uppgår ökningen till 10 procent.

Det framgår av rapporten för Inditex första nio månader (februari-oktober) i det brutna räkenskapsåret 2021/2022.

I det tredje kvartalet (augusti-oktober) steg försäljningen i lokala valutor med 21 procent jämfört med motsvarande period 2020 och med 10 procent jämfört med 2019.

I dagsläget är alla Inditex butiker öppna.

Inditex onlineförsäljning i lokala valutor ökade under niomånadersperioden med 28 procent jämfört med motsvarande period året innan.

Inditex upprepar sin bedömning om att onlineverksamheten ska stå för mer än 25 procent av den totala försäljningen under verksamhetsåret 2021/2022.

Bruttomarginalen väntas uppgå till 57,5 procent för helåret.

Inditex redovisar ett resultat efter skatt på 2,5 miljarder euro för det första nio månaderna (februari-oktober) i det brutna räkenskapsåret 2021/2022.

Väntat var ett resultat efter skatt på 2,5 miljarder euro, enligt Infronts sammanställning av tolv analytikers prognoser.

Nettoomsättningen uppgick till 19,33 miljarder euro. Väntat var en nettoomsättning på 19,21 miljarder euro.

Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, ebitda, hamnade på 5,43 miljarder euro. Väntat här var 5,48 miljoner euro.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081