Retaildagen: Experten om att bygga e-handel med growth hacking
Här nedan följer en intervju från i vintras med marknadsföringsexperten om hur datadriven marknadsföring kan fungera som en genväg till en stark kundupplevelse.
– Det finns en rad verktyg som ökar synligheten och påverkar utvecklingen i handeln. Alltifrån hur du skapar din hemsida till hur du märks i kundens värld syns på sista raden, säger Jorge Castro.
Growth hacking startade i USA 2010. Fenomenet handlar om att fokusera på snabb tillväxt med hjälp av datadrivna verktyg. Jorge Castro utsågs vid E-star Awards till ”Årets digitala marknadsstjärna 2021”. Med AI, artificiell intelligens, bygger han framgångsrika företag i den digitala världen.
E-HANDLARENS DIGITALA resa börjar med valet av e-handelsplattform och det finns idag ett hundratal olika system på marknaden. Oavsett om du formger din hemsida själv eller anlitar en extern designbyrå fyller design och färgval en viktig psykologisk funktion. Grönt, som relaterar till hälsa, kan till exempel med fördel användas väl synligt vid utcheckningen då grönt även inger trygghet.
Utcheckningen är ett viktigt steg i shoppingresan där det kan uppstå problem. Jorge Castro understryker att ju fler betalningsalternativ som erbjuds desto bättre och betaltjänsterna bör anpassas till respektive land och marknad.
– Var tydlig och låt kunden se slutsumman vid varje nytt shoppingsteg. Ett tips som genererar merförsäljning är också att ta bort huvud och fot på kassasidan. Då känner kunden att det är enkelt att shoppa vidare, säger Jorge Castro som även ser att fri frakt och gröna lösningar är positiva marknadsföringsargument.
EN FRÅGA SOM gäckar många e-handlare är hur man hamnar högt i Googles söklistor. Den som inte har råd att betala för en annonsplats kan använda sig av SEO-optimering. Det handlar om att man skapar innehåll på hemsidan som är optimerat för att hittas av sökmotorer.
Den som vill veta mer om hur trafiken flyter på hemsidan och mäta vad besökarna gör där kan grotta in sig i program som Google Analytics och Microsoft Clarity. Båda lösningarna är gratis och hämtas enkelt på nätet.
Retaildagen
Tema: “Handeln i omvandling – de ska ta retail in i framtiden”.
Datum: 20 september
Plats: Norra Latin, Stockholm.
Några av talarna: Ayad Al-Saffar, ägare Åhléns, Cecilia Åkesson, centrumchef Gallerian, Sebastian Rudenstam, medgrundare Beleco, och Christopher Thour, concept & expansion manager på Kjell & Co.
Arrangörer: Dagens Handel, Fri Köpenskap, Habit, Transport & Logistik Idag.
Läs mer på Retaildagen.com
Hittar din kund inte dig måste du hitta kunden. Sendinblue är ett SaaS-verktyg som kan vara effektivt i kriget om att vinna klicket. Mjukvaran hämtar mottagarens namn från sändlistor och kundregister och klistrar in det i mejlets huvud. Med ett ”Hej Kalle” blir meddelande plötsligt mer personligt redan från början.
Trustpulse är ett verktyg som med hjälp av sociala bevis hjälper dig att sälja mer, menar Jorge Castro. Studier visar att 60 procent av köparna gör ett köp om de tror att de har gått miste om något.
ATT SYNAS OCH interagera med följare på sociala medier blir allt viktigare. Många företag har konton på Facebook, Instagram och Linkedin. Men även om du finns på nätet är det inte säkert att du syns. Med en prenumeration på scrapingverktyget Phantombuster går det att extrahera relevant data i sociala media för hitta målgrupper som kan bli föremål för riktade kampanjer.
Efterfrågan på SEO-lösningar växer och Jorge Castro berättar att han allt oftare anlitas av beställare som vill spionera på sina konkurrenter.
– Det är ett egenutvecklat system som skickar ut en spindel som hämtar all information och alla webbsidor som kan länkas till konkurrenten och konkurrentens associerade.
– Man kan tycka att det låter märkligt men det är tufft därute på nätet. Man får slåss för att synas, säger Jorge Castro.
Artikeln är en del av vårt tema om Retaildagen.