”Detta kan rädda de svenska stadskärnorna”
Cityhandeln har varit hårt pressad under coronapandemin. När dessutom e-handeln tar andelar från fysisk handel har många butiksaktörer lämnat cityhandeln. Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, anser att kommunerna och regionerna borde ta ansvar för utvecklingen.
Det framgår i ett pressmeddelande.
– Invånarna i de svenska kommunerna har blivit ännu mer missnöjda med stadskärnorna och är inte alls nöjda med hur politiker och tjänstemän har hanterat handeln i kommunen och stadskärnan, säger Johan Anselmsson i en kommentar, och hänvisar till en studie som bygger på enkäter där totalt 1 800 svenskar i åldern 16–75 år har deltagit.
Studien visar att 56 procent av deltagarna är nöjda med stadskärnan i sin egen kommun, men endast 14 procent är mycket nöjda. De mest nöjda är de yngsta, högutbildade och de som bor i en stad med minst 250 000 invånare. Invånarna efterfrågar bättre butiker, kaféer och restauranger, mötesplatser och event i stadskärnan. Endast var fjärde person vill att det ska vara en naturlig plats för arbetstillfällen, enligt pressmeddelandet.
Vidare visar studien att sex gånger fler vill se att förutsättningarna för handel i stadskärnan förbättras medan 11 procent tycker att externhandeln i kommunen ska förbättras.
– Slutsatsen måste vara att handeln går mot en utveckling som inte motsvarar invånarnas önskemål. Det verkar bli en allt sämre matchning mellan utbud och efterfrågan, säger Johan Anselmsson och anser att utvecklingen i stadskärnorna borde bli en fråga i valet nästa år.
Johan Anselmsson har listat ett antal åtgärder som kan rädda handeln och stadskärnan.
1. Utveckla en stadskärna som hjälper medborgarna att få ihop livspusslet, innan man satsar på att skapa en unik stadskärna för turister.
2. Öka tillgängligheten på ett hållbart sätt genom konkurrenskraftig kollektivtrafik och en selektiv strategi för biltrafikanter under viktiga shoppinghelger.
3. Kräv att politikerna och tjänstemännen i kommun och region tar sitt ansvar.
4. Tänk mer regionalt vid framtida handelsetableringar och revitaliseringar. Ur ett hållbarhetsperspektiv behövs ett regionalt snarare än kommunalt ansvar.
5. Skapa mer liv genom att bredda stadskärnans målgrupp: Alla medborgare ska vara välkomna.
6. Mer forskning om handelns roll och effekter på stadskärnan.
Här finns rapporten i sin helhet.