23948sdkhjf

We are spindye fusioneras med Best of Brands

Börsnoterade We are spindye, med modemärkena Odd Molly och Hunky Dory, och e-handelskoncernen Best of Brands, där Campadre och Members ingår, går samman.

We are spindye (WRSD) går samman med e-handelskoncern Best of Brands Europe (Bobg) genom förvärv av samtliga aktier i Bobg.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Betalning sker mot revers som därefter avses kvittas mot 22,1 miljoner nyemitterade aktier i WRSD till en aktiekurs om 8 kronor per aktie. Köpeskillingen uppgår därmed till cirka 177 miljoner kronor. I samband med förvärvet kommer WRSD genomföra en fullt säkerställd företrädesemission om cirka 50 miljoner kronor. Efter genomfört förvärv kommer Bobg:s nuvarande aktieägare äga motsvarande 60 procent av de totalt utestående aktierna i den nya gruppen.

Företrädesemissionen är fullt säkerställd genom teckningsåtaganden från några av WRSD:s och Bobg:s större befintliga aktieägare. I gruppen återfinns bland annat Pelle Törnberg, Torsten Jansson & Göran Härstedt, Patrik Hannell, Ilija Batljan, Christian Rasmussen och Patrik Tillman.

Under perioden oktober 2020 - september 2021 omsatte Bobg 375 miljoner kronor, varav 85 procent via digitala kanaler.

"Genom det nu annonserade samgåendet med Bobg skapas en stark och ledande nordisk e-handelsaktör kombinerat med Fashion Tech. Bobg är en e-handelskoncern som bedriver försäljning av mode-, hem- och skönhetsprodukter, huvudsakligen via digitala kanaler (85%) men också via en fysisk butik (15%) under de tre plattformarna Campadre, Members och Best of Brands", skriver bolaget.

Enligt WRSD bedöms förvärvet vara värdeskapande för båda företagens aktieägare med tydliga intäkts- och kostnadssynergier samt stort kunskapsutbyte.

"Förbättrade marginaler genom samordning av försäljning och större andel egna varumärken på Bobg:s olika plattformar samt stärkt kompetens och konkurrenskraft vid inköp och sourcing är några exempel på intäktssynergier", enligt pressmeddelandet.

Den nya koncernen har för avsikt att genomgå ett namnbyte vilket förväntas annonseras inom kort.

– Med det idag presenterade samgåendet mellan Best of Brands Group och WRSD tar vi nästa stora steg i strategin att bygga ett starkt bolag som skapar konkurrenskraft och synergier i värdekedjan från Fashion Tech, egna varumärken med i huvudsakligen digital distribution kombinerat och Campadres och Members ledande position på den nordiska off-price marknaden, säger Christian Rasmussen, Styrelseordförande WRSD i en kommentar.

Efter sammanslagning uppgår det kombinerade intäkterna för perioden januari 2021 till  september 2021 uppgår till cirka 428 miljoner kronor, varav cirka 350 miljoner kronor kommer från digitala kanaler.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078