Online Brands vill köpa Kitchenlab
Enligt avsiktsförklaringen ska köpeskillingen erläggas genom en kontant del om 25 miljoner kronor samt en emission av cirka 43,1 miljoner aktier i Online Brands, vilket innebär en utspädning om cirka 2 procent. Vidare ingår en möjlig tilläggsköpeskilling som är kopplad till utvecklingen under åren 2022 till 2024.
Kitchenlab säljer köksredskap och småel via e-handel och via fysiska butiker i Stockholm och Malmö.
Aktörens omsättning uppgick till drygt 45 miljoner kronor 2020 vilket var en tillväxt med 52,5 procent jämfört med 2019. Ebitda-resultatet uppgick till cirka 1,7 miljoner kronor 2020.
– Kitchenlab har de senaste åren tagit en stark position i Sverige på marknaden för exklusiv köksutrustning och tillbehör. Kundkretsen är stor, hängiven och består av både proffs och matlagningsintresserade privatpersoner. Vi ser fram emot att tillsammans med grundarna och ledningen i KitchenLab utveckla bolaget de kommande åren, avseende bruttomarginaler, lönsamhet, marknadspenetration och europeisk expansion. Vi är övertygade om att vår gedigna erfarenhet av lönsam pan-europeisk e-handel, tillsammans med Kitchenlabs expertis inom exklusiv köksutrustning, kommer utgöra en vinnande kombination framåt, säger Magnus Skoglund, vd, för Online Brands i en kommentar.
Online Brands driver Trendcarpet, som säljer mattor på nätet, samt internationell e-handel för hattar under varumärket Hatshop och i bolaget ingår även juvelerarbutiken John Victorin i Varberg AB.
– Vi är väldigt glada över att tillsammans med Online Brands kunna fortsätta vår framgångsresa med KitchenLab, och utveckla bolaget till en ledande europeisk e-handelsaktör inom vårt segment. Den samlade erfarenheten av entreprenörskap och internationell e-handel som finns inom Online Brands blir ett fantastiskt tillskott till vårt bolag, säger Simone Scalenghe, vd på Kitchenlab.
Online Brands är verksamt i 15 länder och huvudkontoret finns i Göteborg. E-handelsbolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market.