Björn Borg: Stark e-handel lyfte omsättningen
Björn Borgs nettoomsättning steg med 6,8 procent i det tredje kvartalet och uppgången förklaras till största del av en positiv trend och stark tillväxt online, skriver bolaget i sin delårsrapport. Nettoomsättningen uppgick till 240 miljoner kronor (225).
"I kvartalet genereras mer än 50 procent av vår omsättning från online genom egen e-handel, marknadsplatser, e-tailers och online-försäljning från våra återförsäljares e-handelssidor", skriver vd Henrik Bunge.
På marknadsnivå ökade Sverige och Nederländerna sin omsättning med 7 respektive 20 procent. Samtidigt sjönk försäljningen i Finland och Belgien med 14 respektive 2 procent, enligt bolaget på grund av försenade inleveranser.
På produktnivå ökade försäljningen inom underkläder med 5 procent i det tredje kvartalet medan sportkläder minskade med 7 procent. Försäljningen för skor minskade med 13 procent jämfört med föregående års tredje kvartal medan för övriga produktområden ökar försäljningen med 52 procent där framförallt väskor stod för ökningen.
Björn Borgs bruttovinstmarginal i kvartalet steg till 54,4 procent (50,4). Enligt bolaget förklaras ökningen främst av ett generellt större lönsamhetsfokus i grossistverksamheten samt att egen e-handel, som har en högre lönsamhet, tagit en större andel av totalen.
Resultat efter skatt blev 40,1 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2021 (25,8). Resultatet per aktie uppgick till 1:59 kronor (1:02).
Rörelseresultatet uppgick till 52,4 miljoner kronor (33,4)