Optimismen ökar i handeln
”Handlarna ser med optimism fram mot årets viktigaste försäljningsperiod med Black Friday och julhandeln”, konstaterar Svensk Handel i Handelsbarometern för november.
Framtidsindikator för butikshandeln visar en ökning med 1,3 enheter till 106,2 när handlarna jämför utsikterna med samma period föregående år och butikernas framtidstro befinner sig över den neutrala nivån, som är 100, och över 2019 års nivå. Butikernas förväntningar om försäljning ökade med 0,5 enheter till index 111,8 i november. Förväntningar på lönsamhet ligger kvar på lägre nivåer och butikernas förväntningar om lönsamhet ökade med 1,4 enheter till index 101,7 i november.
Framtidsindikatorn ligger på 115,8 vilket är en ökning med 2,8 enheter från oktober.
– Det är glädjande att svenska handlare, trots långa och svåra månader i ryggen samt fraktproblematik, ser fortsatt återhämtning och ljust på framtiden. Vi står inför handelns viktigaste försäljningsperioder och kan konstatera att de flesta ändå känner sig trygga i att de kommer ha tillräckligt mycket varor på hyllorna, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
E-handlarnas försäljningsförväntningar var oförändrade på 122,8, i oktober medan e-handlarnas lönsamhetsförväntningar ökade med 4,9 enheter till index 106,6 under november.
– Svenskars köpbeteende har förändrats i och med pandemin och allt fler har introducerats till näthandel. Snart väntar Black Friday som brukar ge ett enormt uppsving för e-handeln, säger Karin Johansson vidare.