23948sdkhjf

Lexingtons e-handel ökade med över 50 procent

Lexington Company ökade omsättningen under tredje kvartalet, juli till september, med 21 procent till 90,5 miljoner kronor jämfört med 75 miljoner under motsvarande period i fjol. Bruttomarginalen uppgick till nästan 67 procent och EBITDA förstärktes till 10,8 miljoner kronor jämfört med 5,6 miljoner föregående år. Det framgår av bolagets kvartalsrapport.

Under årets första nio månader, januari till september, ökade Lexington försäljningen till 233 miljoner kronor jämfört med 190 miljoner kronor och förstärkte lönsamheten till 17 miljoner kronor jämfört med 0,8 miljoner för motsvarande period förra året. Därmed redovisar bolaget fram till och med september en rörelsemarginal om 7,3 procent. Bruttomarginalen ökade något, från 66,4 procent till 68,9 procent.

"Den kraftiga försäljningsökningen genom egna kanaler har förbättrat bruttomarginalen i kvartalet och ackumulerat. Gynnsammare valutor och byte av en del leverantörer har också bidragit till förstärkningen av marginalen", står det i rapporten.

Bolagets egen e-handel ökade under tredje kvartalet med 54 procent. På marknadsplatser där Lexington säljs mer än fördubblades omsättningen, 140 procent, medan försäljningen till e-tailers ökade med 20 procent. Under januari till september uppgår den digitala försäljningen till totalt 33 procent av bolagets totala omsättning, vilket är en ökning med sju procentenheter jämfört med 2020.

Även de egna butikerna repar sig från fjolåret och ökade försäljningen under tredje kvartalet med 24 procent, trots två färre butiker.   

Fraktförseningar verkar inte ha drabbat Lexington. "Tack vare en väl fungerande logistikkedja, stor del av produktionen i Europa och lojala leverantörer har vi kunnat få hem våra varuleveranser i tid, något som annars har varit ett stort problem i branschen", står det i rapporten. 

Trots ökad smittspridning i Europa är Kristina Lindhe, vd, positiv inför den stundande julhandeln. 

Pandemin är inte över ännu, och man kan se en ökad oro på flera europeiska marknader inför årsslutet. Men trots att året tidigare påverkats negativt av nedstängningar och restriktioner i många länder, har bolaget hittills åstadkommit ett starkt utfall både vad gäller försäljning och resultat. Året ska nu kunna avslutas med en riktig julhandel igen, något kunderna och butikerna tyvärr inte fick uppleva förra året.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073