Så skyddar du affären på nya marknader
Covid-19-pandemin har fått konsumenter att shoppa över gränserna och en av fyra kommer fortsätta att handla i utländska nätbutiker även efter pandemin. Detta enligt en nyligen genomförd Ipsos-undersökning med 13 000 respondenter på världens största e-handelsmarknader.
Denna förändring visar, i korthet, att det är dags för alla handlare att göra sig redo att konkurrera på en global onlinemarknad som omsätter enorma summor och växer så det knakar.
Den digitala förändringsvåg som pandemin skapade påskyndade utvecklingen med tre till fem år. Men vågen skapade samtidigt ett nästan idealiskt scenario för kriminella att utnyttja både nya onlinekonsumenter och de företag som säljer till dem.
En nyligen genomförd undersökning bland 632 företagsledare i USA, som utfördes av Ponemon Institute på uppdrag av Paypal, visade att företagen förlorar i genomsnitt 4,5 miljoner dollar per år på grund av bedrägliga transaktioner. Andra undersökningar har konstaterat att cyberbrottslighet har blivit den tredje största världsekonomin, efter USA och Kina, och att den kommer att kosta världen nästan 100 miljarder kronor per år fram till 2025.
Även om det finns olika avancerade bedrägeriscenarier och taktiker som plågar företag, så utnyttjar bedragarna i de flesta fall bristen på cyberhygien. Kriminella använder till exempel grundläggande tekniker som phishing och smishing för att angripa både små och stora företag och olagligt skaffa sig finansiella eller personliga uppgifter.
Tyvärr är små och medelstora företag ofta måltavla för denna typ av attacker på grund av begränsade bedrägeribekämpningsresurser, och de som säljer internationellt kan utsättas för ännu större intrång om de inte vidtar nödvändiga försiktighetsåtgärder.
Man vad kan mindre företag göra för att skydda sina kunder och sin verksamhet?
Även om risken för bedrägerier är hög vid internationella online-transaktioner kan handlare införa verktyg och processer som bidrar till att hålla verksamheten och kunderna säkra, samtidigt som de slipper drunkna i admin och avgifter för återkrav och förlorade intäkter.
Nedan följer sju tips:
Håll utkik efter enkla varningsflaggor, till exempel att en beställning är större än normalt eller så får du ett ovanligt stort antal internationella beställningar på kort tid. Andra röda flaggor är beställningar med på stort antal av samma artikel eller flera beställningar från olika kunder till samma adress.
Använd ett system för adressverifiering (AVS). AVS jämför de numeriska delarna av den faktureringsadress som anges för ett kreditkort vid köp med den adress som finns registrerad hos kreditkortsföretaget. Detta är ett bedrägeriverktyg som ingår i de flesta lösningar för betalningshantering, men inte alla, kontrollera att det finns. Var misstänksam om en kund ber att få ändra leveransadressen efter att beställningen har betalats. Kriminella kan skicka beställningar till speditörer, rederier, postboxar eller tomma fastigheter så att de kan förbli anonyma.
Kräv CVV-nummer. Du är garanterat bekant med denna tre- eller fyrsiffriga säkerhetskod som är tryckt på kreditkort. Vad du kanske inte vet är att Payment Card Industrys standarder hindrar dig från att lagra CVV-koden tillsammans med kreditkortsnumret och kortägarens namn. Det är därför den är så effektiv. Det är praktiskt taget omöjligt för bedragare att få tag på den om de inte har stulit ett fysiskt kreditkort. De flesta processorer har ett verktyg för att kräva CVV som en del av sina kassamallar. Använd det.
Utbilda dina kunder och anställda. Nya nätkunder kan vara oerfarna och behöver påminnas om de basala säkerhetsgrunderna. Utbilda kunderna i hur de kan handla säkert hos dig genom att inte använda samma lösenord på flera webbplatser och uppmana dem att använda ett komplext lösenord på din sajt. Utbilda även anställda kontinuerligt i vikten hur de skyddar kunduppgifter, brottslingar letar efter svagheter hos både system och människor.
Samarbeta. Skydd mot bedrägerier bör ske i samarbete mellan intern expertis och en branschpartner. Samarbete kan förbättra tiden till att ett bedrägeri upptäcks, vilket i slutändan minskar de finansiella kostnaderna och kostnaderna för varumärket. Om du drabbas av bedrägeri ska du inte tveka att rapportera det till myndigheterna.
Välj rätt betalningsleverantör. Hitta balansen mellan konsumenternas förtroende, en problemfri upplevelse och skyddet mot bedrägerier. Det kan låta som att jag talar i egen sak men oavsett vem du arbetar med, välj gärna en leverantör med en arkitektur som kräver vad vi kallar "volymetriskt försvar", där funktioner för analys av stora datamängder och maskininlärning utför kontroller på bråkdelen av en sekund för att se till så att en transaktion är säker, vilket möjliggör en smidig kundupplevelse.
Använd uppdaterad programvara. Det tål att upprepas, se till att du kör den senaste versionen av ditt operativsystem, leverantörerna uppdaterar kontinuerligt sin programvara för att täta nyupptäckta säkerhetsläckor och skydda mot de nya virus samt skadlig programvara. Du bör regelbundet uppdatera anti-malware- och anti-spyware-programvara (gratis antivirusprogramvara med begränsade funktioner och konsumentprogramvara är inte tillräcklig) för att förhindra attacker som utnyttjar gamla sårbarheter i programvaran. Och använd programvara som triangulerar kundens position med leverans- och faktureringsadressen.
I slutändan handlar bedrägerihantering inte bara om att din ekonomiska exponering eller förlust av varor. Dagens ekonomi bygger på konsumenternas förtroende och då är det oerhört viktigt att dina kunder känner sig trygga och säkra när de handlar hos dig.
Arthi Rajan, ansvarig för global risk på Paypal
Artikeln är en del av vårt tema om Krönika.