Ökade kundflöden till Apotekets butiker
Apotekets nettoomsättning ökade med 5,6 procent och uppgick till 4 871miljoner kronor (4 614) under tredje kvartalet, juli till september. Rörelseresultatet uppgick till 164 miljoner kronor (122) och rörelsemarginalen till 3,4 (2,6) procent.
”I takt med att restriktionerna i samhället minskar ser vi ökade kundflöden till våra 395 butiker”, skriver Apotekskedjan i kvartalsrapporten. Detta samtidigt som e-handeln växer.
Enligt rapporten står försäljning av förskrivna produkter för den största ökningen i e-handeln.
”Med kundernas behov i första rummet har vi blivit snabbare på att utveckla nya tjänster och produkter, med fokus på sådant som behövts under pandemin. I tillägg har vi blivit effektivare i våra sätt att arbeta, vilket avspeglas i rörelsemarginalen", skriver vd Ann Carlsson i rapporten.
Apoteket har tidigare aviserat att ett nytt logistikcenter i Eskilstuna är under uppbyggnad, som ska stå helt klart i slutet av nästa år och ska öka tillgängligheten samt effektivisera och vässa apoteksaktörens flöden.
– Vi har en mycket kundnära och hög utvecklingstakt i Apoteket, där vi löpande rullar ut nya tjänster och produkter. I detta får vi mycket god respons från kunderna, inte minst för vår e-handel och appen Mitt Apotek, men också från regionerna. Dessutom har vi blivit effektivare i vårt sätt att arbeta, vilket avspeglas i rörelsemarginalen, säger Ann Carlsson, i en kommentar.
Ann Carlsson tillträder snart vd-posten för Systembolaget och hon efterträds av Rasmus Nerman som tillträder tjänsten som vd för Apoteket under första kvartalet 2022.