23948sdkhjf

Ökade kundflöden till Apotekets butiker

Apotekskedjan redovisar stärkt resultat för tredje kvartalet och fortsätter växa i digitala kanaler.

Apotekets nettoomsättning ökade med 5,6 procent och uppgick till 4 871miljoner kronor (4 614) under tredje kvartalet, juli till september. Rörelseresultatet uppgick till 164 miljoner kronor (122) och rörelsemarginalen till 3,4 (2,6) procent.

”I takt med att restriktionerna i samhället minskar ser vi ökade kundflöden till våra 395 butiker”, skriver Apotekskedjan i kvartalsrapporten. Detta samtidigt som e-handeln växer.

Enligt rapporten står försäljning av förskrivna produkter för den största ökningen i e-handeln.

”Med kundernas behov i första rummet har vi blivit snabbare på att utveckla nya tjänster och produkter, med fokus på sådant som behövts under pandemin. I tillägg har vi blivit effektivare i våra sätt att arbeta, vilket avspeglas i rörelsemarginalen", skriver vd Ann Carlsson i rapporten. 

Apoteket har tidigare aviserat att ett nytt logistikcenter i Eskilstuna är under uppbyggnad, som ska stå helt klart i slutet av nästa år och ska öka tillgängligheten samt effektivisera och vässa apoteksaktörens flöden.

– Vi har en mycket kundnära och hög utvecklingstakt i Apoteket, där vi löpande rullar ut nya tjänster och produkter. I detta får vi mycket god respons från kunderna, inte minst för vår e-handel och appen Mitt Apotek, men också från regionerna. Dessutom har vi blivit effektivare i vårt sätt att arbeta, vilket avspeglas i rörelsemarginalen, säger Ann Carlsson, i en kommentar.

Ann Carlsson tillträder snart vd-posten för Systembolaget och hon efterträds av Rasmus Nerman som tillträder tjänsten som vd för Apoteket under första kvartalet 2022.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125