Digitalt optikkoncept expanderar med pop up-kiosker
Det digitala optikkonceptet ieye utmanar de traditionella optikbutikerna. Företaget, som beskriver sig som ett techbolag, poppade i veckan upp på Väla i Helsingborg.
Kedjan satsar på pop up-kiosker och är enligt ett pressmeddelande i uppstarten av sin expansion. I somras dök konceptet upp i köpcentrumet Emporia i Malmö och i veckan öppnade en kiosk på Väla köpcentrum i Helsingborg.
Det digitala optikkonceptet är skapat av entreprenören Ola Bartholdsson, grundare även av kedjor som Smarteyes och Blic (numera Specsavers). Han beskriver ieye som en digital high tech-optiker, som kommer att vara ett komplement till de vanliga optikerna.
– Vår målgrupp är unga människor som vill köpa snygga glasögon billigare än vad de kan göra hos andra aktörer.
I konceptet ingår gratis synundersökningar, även på kvällar och helger. Undersökningarna görs av datoriserade system och resultaten bedöms av optiker på distans via nätet. Alla recept utfärdas av legitimerade optiker anställda av ieye.
Inga bågar finns att prova. Istället sker hela processen via pekskärmar och kundens mobil.
– Vi har utvecklat en ny teknik där vi först fotograferar kunden, vårt system analyserar därefter ansiktet och matchar det med passande bågar. Kunden får sedan ett Instagram-liknande flöde i mobilen med ett stort urval bågar, och kan sedan själv i lugn och ro välja vilka man vill köpa. Betalningen sker sedan via mobilen och glasögonen skickas direkt hem till kunden.