H&M vänder till vinst
H&M:s omsättning ökade under tredje kvartal, juni till augusti, till 55 585 miljoner kronor jämfört med 50 870 miljoner under motsvarande period i fjol. Vid utgången av kvartalet var cirka hundra butiker fortfarande stängda, uppger bolaget i sin kvartalsrapport.
Under tredje kvartalet uppgick resultatet efter finansiella poster till 6 093 miljoner kronor, vilket är en ökning med 158 procent jämfört med perioden i fjol. Bolaget uppvisar en rörelsemarginal på 11,3 procent (5,3). Varulagret minskade och uppgick till 36 867 miljoner kronor jämfört med 42 076 miljoner kronor i fjol.
Under räkenskapsårets första nio månader, december 2020 till augusti i år, ökade nettoomsättningen till 142 154 miljoner kronor jämfört med 134 482 miljoner för motsvarande period för ett år sedan. Som mest var cirka 1 800 butiker tillfälligt stängda, uppger H&M. Bolaget vände till vinst under perioden. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 8 297 miljoner kronor jämfört med -1 613 miljoner.
- H&M-gruppens resultatökning i kvartalet är främst en följd av väl mottagna kollektioner med ökad fullprisförsäljning, lägre prisnedsättningar och god kostnadskontroll. Vårt fortsatta förändringsarbete tillsammans med ett väl positionerat kunderbjudande gör att vi ser optimistiskt på en långsiktig, lönsam och hållbar tillväxt för H&M-gruppen, säger vd Helena Helmersson i en kommentar.
Försäljningen i september var "något högre" än under motsvarande period i fjol. Och i dagsläget är 50 butiker tillfälligt stängda.
Under hösten väntar lansering av H&M:s e-handel i Chile. Under första halvåret nästa år rullas bolagets e-handel ut i Peru, Colombia och Uruguay. Under 2022 öppnar även H&M på nya marknader: Ecuador, Nordmakedonien och Kosovo och via franchise i Costa Rica och Kambodja.