“Konsumenterna kräver digitala lösningar i butiken“
Coronapandemin kommer att innebära dödsstöten för den fysiska butiken, påstår vissa. Snicksnack, säger jag. Det är förvisso sant att konsumenterna har ändrat sina vanor till följd av covid-19. I Sverige har e-handeln ökat med över 40 procent sedan pandemins början samtidigt som många fysiska butiker drabbats av nedstängningar. Och flera analyser pekar på att konsumenterna kommer att behålla köpvanorna efter pandemin. Men innebär det att den fysiska butiken är död? Nej, inte om du har modet att tänka om rejält i fråga om shoppingupplevelsen.
För att lösa framtidens utmaningar har vi på Valtech etablerat ett digitalt researchteam, Valtech Future Studio. Vår research har bland annat visat att 45 procent av konsumenterna inte vill använda gemensamma pekskärmar. Det har vi tagit fasta på när vi har skapat nya butikslösningar åt våra kunder.
Vi har fokuserat på kontaktlös betjäning i fysiska butiker, och på upplevelserum som använder augmented reality och artificiell intelligens. Och vi ser tydligt att konsumenterna gillar det. Pandemin har gjort dem mer bekväma med att använda digitala verktyg. Det skapar möjligheter för företag som vågar tänka digitalt i den fysiska butiken.
Efter pandemin kommer konsumenterna att efterfråga mer hållbarhet, smidighet och personalisering, mindre hyllmeter av produkter och väntande i långa köer. Det ställer höga krav på detaljhandelsföretagen. De måste vilja ställa om digitalt och skapa de tjänster som konsumenterna kräver. Och implementera nya servicemetoder och digitala lösningar som förhöjer den personliga shoppingupplevelsen.
Exakt hur framtiden kommer se ut vet vi inte. Vi använder oss inte av någon magisk kristallkula – vi använder oss av data, research och analyser för att kartlägga vart trenderna är på väg. På så sätt kan vi utforska framtidens möjligheter och lösningar, i sann transform-by-doing-anda.
Allt pekar på att det blir en spännande resa för de detaljhandelsföretag som vågar ta språnget framåt. Och för dem som inte vågar? Tja, för dem kan butiksdöden snart bli verklighet.
Visar Ulaj, creative and CX director på den digitala byrån Valtech
Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.