Fortsatt återhämtning för H&M-gruppen
Modekoncernens nettoomsättningen ökade med 14 procent i lokala valutor i det tredje kvartalet 2021,1 juni till 31 augusti, jämfört med motsvarande period 2020.
Omräknat till svenska kronor ökade nettoomsättningen enligt preliminära siffror med 9 procent till 55 585 miljoner kronor (50 870).
”H&M-gruppens starka återhämtning fortsätter med ökad fullprisförsäljning och god kostnadskontroll. Försäljnings-utvecklingen har fortsatt påverkats av den pågående pandemin med stora skillnader mellan marknaderna. Nedstängningar och restriktioner har fortsatt att dämpa utvecklingen i framförallt Asien. I takt med att restriktioner lättats upp har butiksförsäljningen tagit fart på många marknader samtidigt som onlineförsäljningen fortsatt att öka. Exklusive Asien och Oceanien var försäljningen i lokala valutor tillbaka på samma nivå som innan pandemin”, skriver H&M-gruppen i ett pressmeddelande.
I början av det tredje kvartalet var cirka 180 butiker tillfälligt stängda och på flera marknader har restriktioner påverkat när det gäller öppettider, antal kunder och butiksytor. Något som fortsatt under hela kvartalet och vid utgången av augusti var koncernen fortsatt påverkad av kundtrafiksbegränsande restriktioner på de flesta marknaderna och cirka 100 butiker var tillfälligt stängda.
Niomånadersrapporten, 1 december 2020 – 31 augusti 2021, kommuniceras den 30 september 2021.