23948sdkhjf

Clas Ohlson: Högre snittförsäljning per kund lyfte försäljningen

Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström förklarar utvecklingen i sitt första kvartal (maj-juli) med att bolaget kunnat erbjuda kunderna "ett relevant sortiment och en hög servicenivå" i sina försäljningskanaler.

"Detta har inneburit en högre snittförsäljning per kund vilket varit avgörande under en period med lägre kundtrafik till våra fysiska butiker. Vi ser en fortsatt positiv utveckling för vår försäljning online där vi ökar försäljningen med 19 procent under kvartalet, men kanske ännu mer glädjande är att vi lyckats förkorta ledtider och öka konverteringen i vår e-handel", skriver vd:n i delårsrapporten.

Han pekar på att Clas Ohlsons försäljning i kvartalet nästan var i nivå med förra sommarens rekordförsäljning och att rörelseresultatet var 85 procent upp jämfört med första kvartalet 2019.

Bolagets lojalitetsprogram Club Clas har nu nått cirka 800.000 medlemmar i Norge, knappt ett år efter lanseringen. Totalt är det nu cirka 3,5 miljoner medlemmar i Sverige, Norge och Finland.

Vad gäller störningarna i varutransporter från Asien så har dessa medfört "något högre" transportkostnader under kvartalet, uppger vd:n och tillägger att det kommer att få större påverkan framöver.

Clas Ohlsons rörelseresultat under det första kvartalet (maj-juli) i det brutna räkenskapsåret 2021/2022 uppgick till 147 miljoner kronor.

Analytiker hade i genomsnitt räknat med 146 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning av fem estimat.

Bruttomarginalen blev 39,5 procent. Förväntat var 38,9 procent.

Clas Ohlsons försäljning i kvartalet uppgick till 2.056 miljoner kronor, vilket har meddelats tidigare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062