Kappahl investerar 200 miljoner på digital uppgradering
Kappahl investerar 200 miljoner kronor i en digital transformation och IT-struktur som bland annat omfattar ny plattform, kassa och betallösning för både fysiska och digitala butiker som ska lägga ”grunden för nya affärer och framtidens kundupplevelse i både fysiska och digitala säljkanaler”, uppger modekedjan i ett pressmeddelande.
– Om ett par år kommer Kappahls affärsstöd ligga i absolut framkant i vår bransch och bidra till att skapa inspirerande kundmöten varje dag, säger Elisabeth Peregi, vd, i en kommentar.
– Investeringen vi gör är direkt kopplad till vår affärsplan och blir viktig för totalupplevelsen av Kappahl, säger Elisabeth Peregi vidare.
Kappahl utökar samarbetet med Microsoft och får ett molnbaserat affärssystem med en integrerad kassa och betallösning för både fysiska och digitala butiker.
– Moderna verktyg och processer ger förutsättningar för Kappahls affärsutveckling. Vi förstärker vår IT-organisation och rekryterar ett 20-tal tjänster, allt från utvecklare och lösningsarkitekter till projektledare med fokus på att knyta ihop IT och verksamhet. Det kommer bli en fantastisk utvecklingsresa att vara del av, säger Johanna Nordholm, CIO, Kappahl.