23948sdkhjf

Amazon planerar att öppna fysiska varuhus

E-handelsjätten byter strategi – ska sälja kläder, elektronik och inredning i varuhusliknande lokaler.

Amazon planerar att öka sin fysiska närvaro ytterligare. Och den här gången handlar det inte om mat utan om stora varuhusliknande lokaler för försäljning av bland annat kläder, hushållsartiklar och elektronik.

Det är Wall Street Journal som har källor som bekräftar att e-handelsjätten lagt om strategin och nu ska expandera även i det fysiska busiknätet. De första varuhusen väntas hamna i Ohio och Kalifornien. Med en yta på mellan 2 500 och 3 000 kvadratmeter blir de mindre än traditionella varuhus, men mycket större än Amazons tidigare outlet-försök, som 4-star-butikerna.

Varuhusen kan liknas vid de nedskalade format som nyligen lanserats av varuhusjättar som Bloomingdales och Nordström.

Det är oklart vilka varumärken och typer av produkter som ska erbjudas i butikerna, men e-handelsjättens egna varumärken väntas få stort utrymme.

Wall Street Journal konstaterar att Amazons nya strategi kommer efter att e-handelsjätten under lång tid tagit marknadsandelar och tvingat många stora retailjättar i konkurs, vilket skapat ett utrymme på marknaden för Amazons fysiska varuhus. Vidare konstateras att e-handelsgiganten behöver showrooms för det växande antalet egna varumärken och att konkurrenterna inte lär vilja hjälpa till med detta.

En talesperson för Amazon har sagt att bolaget inte kommenterar rykten och spekulationer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081