30-procentig ökning för Lexington
Lexington Companys nettoomsättning ökade med 28 procent till 73 miljoner kronor under andra kvartalet, april till juni, jämfört med 58 miljoner under motsvarande period i fjol.
Det var framför allt försäljningen av hemsortimentet som ökade, 38 procent, men även klädsegmentet hade tillväxt. Ökningen landade på 16 procent. Samtliga digitala distributionskanaler växte: Bolagets egen e-handel med 32 procent, marknadsplatserna med 38 procent och e-handelsåterförsäljarna med 43 procent. Försäljningen till de traditionella återförsäljarna ökade med 56 procent medan Lexingtons egna butiker ökade omsättningen med 10 procent.
Under första halvåret, januari till juni, ökade nettoomsättningen till 143 miljoner kronor jämfört med 115 miljoner kronor under motsvarande period förra året. Den totala digitala försäljningen ökade med 38 procent jämfört med 30 procent under första halvåret i fjol.
"Förklaringen till den starka försäljningsutvecklingen i kvartalet är en kombination av nya attraktiva säsongskollektioner inom både Home och Fashion, att baskollektionerna sålt bättre, att besöksantalet i handeln generellt ökat igen, och att det varit ett starkt fokus på varumärket online och i olika sociala medier", skriver bolaget i rapporten.
Resultatet, EBITDA, uppgick under andra kvartalet till 4,5 miljoner kronor (5,0). Rensat från stöd och subventioner förbättrades EBITDA med 3,0 miljoner kronor. Vad gäller första halvåret förbättrades resultatet betydligt. Bolaget vände förlusten på -4,8 miljoner kronor från perioden i fjol till en vinst på 6,2 miljoner. Rensat från stöd och subventioner förbättrades det med 14,1 miljoner kronor.