Hjärtat och Rimi Baltic räddade Icas resultat
Icagruppens omsättning och resultat ökade tack vare Apotek Hjärtat och Rimi Baltic. Ica Sveriges omsättning låg i princip stilla, och kedjan tappade för första gången på flera år andelar på den svenska marknaden.
Icagruppen redovisar en ökad omsättning med 1,5 procent till 32 401 miljoner kronor för årets andra kvartal (31 924).
Det justerade rörelseresultatet sjönk något till 1 446 miljoner kronor (1 452).
Ica Sveriges omsättning sjönk marginellt med 0,5 procent till 23 376 miljoner kronor (23 496), medan det justerade rörelseresultatet sjönk till 1 007 miljoner kronor (1 113).
”Kostnadsnivån var också högre än i fjol, framförallt beroende på de pågående och omfattande projekt inom Ica Sverige som syftar till att öka kapaciteten och förbättra effektiviteten i e-handeln. Detta kunde endast delvis kompenseras av högre vinstdelning från Icabutiker. Rörelsemarginalen var därför lägre än den exceptionellt starka rörelsemarginalen i kvartal 2 2020, men i linje med kvartal 2 2019”, kommenterar bolaget i rapporten.
Icabutikernas försäljning låg på samma nivå som föregående år trots höga jämförelsetal. T
Tillväxten för Icabutikerna var något lägre än för marknaden som helhet vilket delvis kan kopplas till utvecklingen för e-handeln där Ica i detta kvartal, för första gången på flera år, inte växte snabbare än marknaden.
– Vi hade en bra utveckling i andra kvartalet där de kraftigt förbättrade resultaten i Apotek Hjärtat och Rimi Baltic är speciellt glädjande. Inom båda segmenten tog vi dessutom marknadsandelar. Även Ica Sverige hade en bra utveckling givet utmanande jämförelsetal. I kvartalet slutförde Icabanken också förvärvet av Forex kundportföljer vilket skapar nya tillväxtmöjligheter för banken, säger koncern-vd:n Per Strömberg i en rapportkommentar.