Svensk Handel: "Den digitala omställningen kommer tveklöst att fortsätta"
Svensk Handel kan i Handelsbarometern konstatera att framtidstron är god i såväl butikshandeln som i e-handeln där optimismen föll tillbaka tidigare i sommar efter rekordstark tillväxt under pandemin.
För butikshandeln landar Framtidsindikatorn i augusti på 106,4 vilket dock är en tillbakagång med 1,5 enheter men jämfört med samma period förra året är det dock en ökning med drygt 20 enheter.
Lättade restriktioner ökad vaccinationsgrad gör att den fysiska butikshandeln återigen lockar kunder menar Svensk Handel. I sällanköpsvaruhandeln noteras den näst högsta nivån på flera år.
– Många handlare vittnar om en god sommarförsäljning med ökat flöde av kunder i butikerna. Om hela befolkningen vaccinerar sig och vi kan bromsa smittspridningen kommer butikshandeln att gå en stark höst till mötes, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
I augusti ökar återigen framtidsutsikterna bland landets e-handlare, Framtidsindikatorn stiger med 2,5 enheter till 111,4 jämfört med i juli.
– E-handeln kan knappast hålla samma tillväxttakt som under pandemins första år men den digitala omställningen kommer tveklöst att fortsätta. Vi ser hur många äldre har omfamnat e-handeln under pandemin och de kommer fortsätta att klicka hem varor, säger Karin Johansson vidare.
Svensk Handels Framtidsindikator mäter vad handlarna siar ska hända under kommande tre månadernas gällande försäljning, anställningsvilja och lönsamhet.