23948sdkhjf

Nu kommer blixtsnabba leveranser på bred front

I Sverige expanderar Foodora snabbt, och estniska Bolt satsar också på snabba matleveranser från egna lager i städerna.

I Europa kommer nu företeelsen, som kallas tiominutersmarknaden för livsmedel, på bred front. Transportbolag med egna varulager och på 15 eller rent av tio minuter fixar hemleverans till lägre pris än närbutikerna.

Det kommer att bli en ny konkurrent för dagligvarudetaljisterna, skriver Dagens PS.

De nya tjänsterna konkurrerar med den traditionella dagligvaruhandeln, men kanske framförallt med servicehandel som 7-Eleven.

De senaste månaderna har de poppat upp runt om i Europa. I Paris finns den just nu sju stycken. Alla är förlustbringande och finansierade av riskkapital. Hela upplägget påminner lite om elscootervågen.

De här bolagen är inriktade på livsmedel och förnödenheter som apoteksprodukter. De har egna plocklager och täcker en radie från lagret med leveranser.

Utkörningen sker med elfordon och lagren omfattar cirka 2 000 olika produkter, en femtedel av utbudet i vanliga närbutiker. Beställningen sker på en app. Såklart.

Förebilden är amerikanska Gopuff som sedan 2013 byggt upp över 250 små plocklager i USA.

Svenska Kavall är nog det företag som står näst i tur. Startup-bolaget lanserade sin tjänst i Vasastan i Stockholm före sommaren.

Fler aktörer som Gorilla, Getir och Zapp kan bli aktuella för den nordiska marknaden.

Bara i Europa har det i år investerats i över 20 miljarder kronor i ett dussin av de här bolagen, skriver Dagens PS.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109